Aprendre és considerat com un acte
comunicatiu; des de que som petits adquirim coneixements
no només de gramàtica sinó que també aprenem els seus
registres lingüÏstics.
I que és la competència comunicativa? us preguntareu, doncs bé segons D. Hymes és el terme més general per definir
la capacitat comunicativa d'una persona; la qual abraça tant el
coneixement de la llengua com l'habilitat per utilitzar-la. L'adquisició
d'aquesta competència es configura a partir de l'experiència social, les
necessitats i motivacions, i l'acció, que és alhora una font renovada de
motivacions, necessitats i experiències.''
La competència comunicativa es manifesta tant en els sistemes primaris de comunicació (comunicació quotidiana: una trucada telefònica, una carta, una nota...) com en els sistemes secundaris (de major complexitat: conferencies, seminaris...).
Per tal d'aconseguir una bona comunicació en els diferents sistemes cal ser competent en les diferents habilitats lingüístiques.
L'existència d'una competència comunicativa implica que el parlant, a la vegada, oient ha de saber comunicar les coses de manera eficaç. Però aquesta només la pot fer possible si es capaç de dominar perfectament les quatre habilitats lingüístiques; que són:
- Llegir: És el procés a través del qual es comprèn un text escrit. (llegir=comprendre)
- Escriure: És el procés a través del qual es produeix un text escrit significatiu.
- Parlar: Consisteix en expressar el nostre pensament mitjançant el llenguatge articulat de forma coherent, clara, amb correcció i adequació a la situació comunicativa.
- Escoltar: Consisteix en comprendre un missatge a partir d'engegar un procés cognitiu de construcció de significat i d'interpretació d'un discurs o d'un missatge pronunciat oralment.
Les habilitats lingüístiques com
millor s’aprenen és a través del seu ús; la utilització de la llengua en contextos d’ús afavoreix
que els alumnes posin en funcionament estratègies comunicatives necessàries perquè es desenvolupi la seva competència lingüístico-comunicativa.
Aprenem gràcies a la interacció.
Tot i que cadascú de nosaltres és responsable del nostre propi aprenentatge,
necessitem dels altres per avançar i aprendre. El grup ha de ser el mitjà on
s’expressi i es comparteixi el coneixement. Ha d'haver sempre interaccions.
No hay comentarios:
Publicar un comentario