Blogs que segueixo

jueves, 26 de diciembre de 2013

La competència comunicativa i les quatre habilitats lingüístiques:


Aprendre és considerat com un acte comunicatiu; des de que som petits adquirim coneixements no només de gramàtica sinó que també aprenem els seus registres lingüÏstics.

I que és la competència comunicativa? us preguntareu, doncs bé segons D. Hymes és el terme més general per definir la capacitat comunicativa d'una persona; la qual abraça tant el coneixement de la llengua com l'habilitat per utilitzar-la. L'adquisició d'aquesta competència es configura a partir de l'experiència social, les necessitats i motivacions, i l'acció, que és alhora una font renovada de motivacions, necessitats i experiències.''

La competència comunicativa es manifesta tant en els sistemes primaris de comunicació (comunicació quotidiana: una trucada telefònica, una carta, una nota...) com en els sistemes secundaris (de major complexitat: conferencies, seminaris...).

Per tal d'aconseguir una bona comunicació en els diferents sistemes cal ser competent en les diferents habilitats lingüístiques.

L'existència d'una competència comunicativa implica que el parlant, a la vegada, oient ha de saber comunicar les coses de manera eficaç. Però aquesta només la pot fer possible si es capaç de dominar perfectament les quatre habilitats lingüístiques; que són:

  1. Llegir: És el procés a través del qual es comprèn un text escrit. (llegir=comprendre)
  2. Escriure: És el procés a través del qual es produeix un text escrit significatiu.
  3. Parlar: Consisteix en expressar el nostre pensament mitjançant el llenguatge articulat de forma coherent, clara, amb correcció i adequació a la situació comunicativa.
  4. EscoltarConsisteix en comprendre un missatge a partir d'engegar un procés cognitiu de construcció de significat i d'interpretació d'un discurs o d'un missatge pronunciat oralment.
Les habilitats lingüístiques com millor s’aprenen és a través del seu ús; la utilització de la llengua en contextos d’ús afavoreix que els alumnes posin en funcionament estratègies comunicatives necessàries perquè es desenvolupi la seva competència lingüístico-comunicativa. 

Aprenem gràcies a la interacció. Tot i que cadascú de nosaltres és responsable del nostre propi aprenentatge, necessitem dels altres per avançar i aprendre. El grup ha de ser el mitjà on s’expressi i es comparteixi el coneixement. Ha d'haver sempre interaccions.



No hay comentarios:

Publicar un comentario